Q: Hur bokar jag tvättstugan?
A: Tvättstugan bokas via den digitala tavlan i respektive port eller på nätet. Instruktion för hur du gör hittar du här.
Q: Hur funkar porttelefonen?
A: Om du vill kunna bli nådd via porttelefonen så behöver du koppla ditt telefonnummer till systemet. Då kan man hitta ditt namn i listan och ringa till dig via porttelefonen. Du kan då också låsa upp porten genom din telefon. Kontakta styrelsen om du vill koppla din telefon till porttelefonen. Skicka ett mail till info@brfalphyddan.se med information om:
Det går även bra att lämna en lapp med samma information i föreningens brevlådor (-1 tr i port 13 eller i brevinkastet till höger om port 9, utifrån sett) om du ej har tillgång till mail.
Instruktion för hur porttelefonen fungerar hittar du i här (längst ner i manualen).
Q: Behöver jag ha en tilläggsförsäkring för bostadsrätt på min hemförsäkring?
A: Ja, du behöver teckna ett bostadsrättstillägg till din hemförsäkring.
Q: Ingår Internet och kabel-tv i avgiften och hur fungerar det?
A. Bredband (1 000 Mbit/s) och ett basutbud TV-kanaler via Tele2 (f.d. Com Hem) ingår i månadsavgiften då vi har gruppanslutit alla bostäder till Tele2. Du behöver alltså inte teckna eget abonnemang om du inte vill ha ännu snabbare Internet eller flera kanaler.
Vid en överlåtelse så stannar routern kvar i lägenheten. Skulle den saknas eller gå sönder/ej leverera som den ska, kontakar du Tele2 för att beställa en ny. Uppge att du bor i Brf Alphyddan som är gruppanslutna till dem.
Q: Jag har det kallt hemma, hur kallt får det egentligen vara i en lägenhet?
A: Alla människor upplever en behaglig inomhustemperatur vid olika gradtal. Enligt Boverket ska inomhustemperaturen ej understiga 18 grader (luften), mätt mitt i rummet och 1 m över golv (d.v.s. ej på fönsterbrädan), golvtemperatur ska vara minst 16 grader. Rekommendationen är att temperaturen ska ligga mellan 20-24 grader. För mer info se s. 94-95 i Boverkets byggregler(2011:6) Allmänna råd och föreskrifter.
För att underlätta ett behagligt inomhusklimat så ska ni ej ställa stora möbler eller ha tunga gardiner för radiatorerna då de hindrar varmluften att cirkulera.
Q: Jag har förlagt min avi för månadsavgift, vad gör jag nu?
A: Kontakta Delagott kundtjänst, telefonnummer 08-33 12 10, mail info@delagott.se så hjälper de dig.
Q: Hur kan jag beställa ett utdrag ur lägenhetsregistret?
A: Utdrag ur lägenhetsregister kan du beställa direkt från Delagott via denna länk: https://delagott.realportal.nu/
Endast bostadsrättshavaren själv har rätt att få utdrag ur lägenhetsförteckningen beträffande den bostadsrätt han/hon innehar.
Q: Jag har tappat min nyckel eller min nyckelbricka, hur beställer jag en ny?
A: För nycklar till din lägenhet ansvarar du själv, föreningen har inte några extra nycklar. Önskar du som medlem ytterligare kopia av den nyckel som går till lägenheten och de gemensamma lokalerna i vår förening måste denna beställas via styrelsen.
Detta på grund av att våra nycklar är kopieringsskyddade. En beställning skickas från styrelsen till Nacka Lås & Larm.
Nyckeln hämtas sedan av medlemmen hos Nacka Lås & Larm, Värmdövägen 260A i Ektorp, mot betalning och uppvisande
av legitimation.
Kontakta styrelsen med följande uppgifter som behövs för att vi ska kunna beställa en ny nyckel:
Om du tappat din nycelbricka/ blipp/ tagg kontaktar du styrelsen så att den direkt kan avprogrammeras och därmed inte längre fungerar. Det är även via styrelsen du beställer en ny. En ny bricka kostar 100 kr och betalas via Swish till av styrelsen angivet nummer innan ny bricka fås.
Ange namn, lägenhetsnummer och vilket telefonnummer nyckelbrickan ska kopplas till om du vill kunna bli kontaktad via porttelefonen.
En ny nyckel till förrådsdörren beställs via styrelsen och kostar 300 kr/st, vilket betalas via Swish till av styrelsen angivet nummer innan ny nyckel fås.
Q: Får jag installera en köksfläkt som kopplas på ventilationen?
A: Nej, det är inte tillåtet att montera egna fläktar kopplade till ventilationen eftersom det förstör balansen i ventilationssystemet. Endast kolfilterfläkt är tillåtet.
Q: Kan jag få rotavdrag på tjänster jag beställer från våra fastighetsskötare Delagott?
A: Ja. Tänk bara på att säga till om rotavdrag innan arbetet utförs, samt att en administrationskostnad kan tillkomma.
Q: Får jag hyra ut min bostadsrätt i andrahand?
A: Brf Alphyddan har en restriktiv syn på andrahandsuthyrning. Hyresgäster bidrar till ökad anonymitet i husen samt saknar intresse i föreningen, i motsats till föreningens egna medlemmar. Det ligger därför i bostadsrättsföreningens intresse att lägenheterna inte i alltför stor utsträckning bebos av andra än bostadsrättshavarna själva.
Med det sagt så förstår vi att det finns en del livssituationer som skulle underlättas av att för en kort tid hyra ut sin bostadsrätt.
Du måste dock ha särskilda skäl för att få tillstånd att hyra ut. Uthyrning förutsätter godkännande i förväg i varje enskilt fall och
en skriftlig ansökan ska i god tid skickas in till styrelsen (vars möten sker en gång i månaden).
Om du får tillstånd, tänk på att:
Som bostadsrättshavare får man inte hyra ut sin bostadsrätt hur som helst. Enligt bostadsrättslagen krävs styrelsens samtycke. Observera att ingen hyra eller annan ersättning måste betalas för att reglerna ska gälla och i lagen anges därför "andrahands-upplåtelse" istället för "andrahandsuthyrning". Otillåten andrahandsupplåtelse kan utgöra grund för förverkande av bostadsrätten. Notera att andrahandsuthyrning via tjänster som exempelvis AirBnB inte är tillåtet.
Brf Alphyddans styrelse kan välja att medge andrahandsupplåtelse för följande skäl:
Här kan du ladda ned en ansökningsblankett som pdf.
Q: Jag planerar ett elarbete, vad ska jag tänka på?
A: När du behöver hjälp med elen i ditt hem så bör du kontakta ett elinstallationsföretag. 2017 trädde en ny elsäkerhetslag i kraft, som i praktiken innebär att du som beställare har en skyldighet att kontrollera att firman du anlitar för elinstallation är godkänd enligt lagen. Det kan du göra genom Elsäkerhetsverkets e-tjänst: ”Kolla Elföretaget”
Q: Min el är avstängd i lägenheten, vad ska jag göra?
A: I första hand kollar du så att ingen säkring har gått i elskåpet i din lägenhet (i hallen). Har ingen säkring gått så får du kolla i elnischen som finns i trapphuset (på varannan våning, du kan behöva gå upp eller ned en våning för att nå din). Detta förutsatt att du har elavtal.
Q: Är intresserad av att gå med i styrelsen, hur får jag kontakt med valberedningen?
A: Du kan maila valberedningen@brfalphyddan.se, alternativt ta kontakt med sammankallande i valberedningen som du hittar namnet på i senaste årsredovisningen.
Q: Vad ska jag tänka på om jag ska renovera lägenheten?
A: Glöm inte att täcka lägenhetsventilationen (utsug, ser ut som en vit runt kåpa) som finns i bl.a. badrum, kök och vissa sovrum tillfälligt under arbetet (t.ex. genom att tejpa för en plastpåse) för att förhindra att byggdamm sugs upp av ventilationsfläkten. OBS! justera inte luftutsuget på något sätt, då det påverkar ventilationen i fastigheten.
Byggsäckar får inte stå utanför huset under lång tid (dagar), utan endast i väntan på avhämtning. Tänk på att ej ställa säckarna i vägen då blåljuspersonal, rullatorer, barnvagnar etc. ska kunna passera lätt.
För vissa ingrepp krävs ett godkännande innan ni påbörjar arbetet, se stadgar för mer information.
Det kan även vara trevligt att meddela grannar genom att sätta upp lapp vid arbeten som låter mycket och länge. Tänk på att vi är många som bor i våra hus och att göra störande arbeten under humana tider. Många har småbarn som lägger sig tidigt och blir väldigt rädda av borrande.
Q: När kommer stambyte att ske?
A: Under räkenskapsåret 2023/-24 har föreningen, i samarbete med vår förvaltare Delagott, genomfört en omfattande undersökning av fastighetens underhållsbehov. Dessa undersökningar kommer att fortsätta inom ramen för den tekniska förvaltningen under räkenskapsåret 2024/-25. Resultaten visar att inget omfattande underhåll är nödvändigt för närvarande. På grund av dessa resultat planeras inget större underhållsarbete under de kommande 20 åren, vilket innebär att inget stambyte är att vänta inom samma tidsperiod.
© Brf Alphyddan
Brf Alphyddan, Alphyddevägen 13, 131 35 Nacka
Organisationsnummer: 714000-0022